Et bremsesystem bruges til at stoppe køretøjet, sænke farten eller holde den ved en parkering. Det består af en aktuator og bremsemekanismer. Det skal holdes i en god tilstand, da dets effektivitet er ekstrem vigtig for vejsikkerheden.
Skelnen mellem funktionerne på forskellige typer bremsesystemer
Alle biler har et servicebremse- og parkeringsbremsesystem. Førstnævnte er den normale og den bruges hver gang det er nødvendigt at stoppe. Den har normalt en hydraulisk aktuator. Systemets hovedkomponenter består af: en pedal der bruges til at aktivere systemet, bremsehovedcylindre der konverterer førerens kraft til hydraulisk tryk, rør og slanger der transporterer den komprimerede bremsevæske samt bremsemekanismer, der er ansvarlige for at bremse de enkelte hjul. Sidstnævnte kan være en skive- eller tromletype.
En parkeringsbremse bruges normalt ved parkering på en bakke eller ved parkering i længere tid, da den forhindrer køretøjet i at trille. Det bruges også som et nødbremsesystem, hvis hovedbremsesystemet fejler. Den styres med et løftehåndtag, der sidder mellem fører- og passagersædet. Bremsekraften overføres ved hjælp af et kabel. På parkeringsbremsemekanismerne, kan køretøjerne have tromler eller bremsekalibre fra hovedbremsesystemet, eller separate tromler.
Nogle biler er udstyret med en elektronisk parkeringsbremse. Denne aktiveres med et tryk på en knap og bremseklodserne bevæger sig ikke med et kabel, men med en elektrisk motor, der ofte er bygget ind i kaliberen.
Brug og udskiftning: det skal du vide
- Mål regelmæssigt den resterende tykkelse på dine bremseskiver og klodser: disse komponenter nedslides med tiden. I tilfælde af slem slitage, reduceres bremseevnen drastisk. Dette øger bremselængden. Når bremseskiverne og klodsernes slides ned, øges pedalens frispil. Sommetider begynder den at vibrere.
- Når man monterer nye bremseklodser, er det bedst at fjerne hele kaliberen. Dette vil hjælpe med at fjerne skidt og slidaflejringer fra kaliberens overflader samt forhindre at nye dele sætter sig fast. Bremseklodserne der ofte sætter sig fast, påvirker bremseevnen.
- Smør af og til bremsekaliberens styrestifter. Ellers kan de sætte sig fast. Dette er ekstremt farligt, da bremsemekanismen kan holde op med at virke. Derudover nedslides klodser og skiver for tidligt. Sidstnævnte kan blive skæv på grund af overophedning. I sådanne tilfælde begynder bilen at trække til en af siderne. Der kan også komme en brændt luft i kabinen.
- Sørg for regelmæssigt at tjekke dit bremsesystem for lækager. Hvis der er nogen, er det forbudt at benytte køretøjet. Et lavt niveau af bremsevæske udgør en risiko for en reduceret bremseevne og endda at bremserne fejler helt. Pletter under hovedbremsecylinderen eller hjulene eller en synkende eller blød bremsepedal, er symptomer på mulige lækager.
topbildele.dk: kun autodele af høj kvalitet
Vores webshop tilbyder et stort udvalg af højkvalitetskomponenter. Du kan købe de fleste af disse til discountpriser, specielt komponenter til bremsesystemet. Tilmeld dig vores nyhedsbrev, så du er den første der hører om vores kampagner.