Transmissionen gør føreren i stand til at skifte gear, hastighed og kørselsretning, ved at bruge motorkraften så effektivt som muligt. Ved hjælp af denne enhed er det muligt at justere motorens moment, samt øge eller sænke den, afhængig af kørselsforholdene.
Skelnen mellem egenskaberne ved forskellige typer transmissioner
Manuelle gearkasser blev født sammen med bilindustrien, men de er fortsat populære i dag. De er relativt billige og er bemærkelsesværdige for deres store pålidelighed, og så er de fremragende til sporty kørestil, da de gør føreren i stand til at have præcis kontrol over situationen. De er dog mindre komfortable at bruge, specielt for nye bilister.
Semi-automatiske gearkasser er avancerede versioner af de manuelle. De har et lignende design, men kobling og gearskifte er automatiseret i disse. De er karakteriseret ved deres priseffektivitet, deres pålidelighed og de hjælper med at øge køretøjets ydeevne.
Kontinuerligt variable transmissioner er en trinløs type. De får køretøjet til at demonstrere dens bedste dynamiske egenskaber, forbedrer brændstoføkonomien og gør motoren i stand til at køre under moderate belastninger, men de egner sig ikke til at overføre stort moment. De er også mindre pålidelige sammenlignet med andre transmissionstyper.
Automatiske transmissioner består af en hydraulisk momentkonverter og et sæt planetgear. De er karakteriseret ved deres pålidelighed og simple brug, men de får bilen til at bruge meget mere brændstof og demonstrere en moderat acceleration.
Brug og udskiftning: det skal du vide
- Udskift gearolien i tide. Dette skal gennemsnitlig gøres hver 60.000 km, men det er bedst at slå de eksakte udskiftningsintervaller op i dit køretøjs tekniske dokumenter. Overholder man ikke udskiftningsintervallerne, nedslides komponenterne for tidligt. Blandt tegnene der indikerer at væsken skal udskiftes, kan nævnes: at den skummer, ændrer farve, bliver mat eller hvis der er en kraftig brændt lugt. Automatgearkasser begynder at glide. Under acceleration kan du mærke, at motoren mister sin styrke over tid.
- Under kørsel må du ikke hvile din hånd på gearstangen. Dette resulterer i at der skabes et for stort frispil mellem komponenterne i gearmekanismen. Hvis frispillet øges, kan det blive svært at sætte bilen i det gear.
- Skift kun gear, når koblingspedalen er trådt helt ned. Ellers udsættes transmissionen for store belastninger og kan nedslides for tidligt. Gaflen, synkronisatormanchetterne og blokeringsringene forringes. Gearene begynder at glide. Under gearskifte kan du høre unormale lyde.
topbildele.dk: kun autodele af høj kvalitet
Du kan købe transmissionskomponenter til dit køretøj hos os. Vi tilbyder vores kunder et stort udvalg af produkter, rimelige priser, kvalitetsgaranti og en hurtig levering.