André Citoën var født i Frankrig i 1878 og arbejdede i en periode for bilproducenten "Mors". I 1905 grundlagde han som 27-årige et firma specialiseret i gear. I 1913 udvidede han også til produktionen af karburatorer. I løbet af første verdenskrig producerede hans virksomhed ammunition til krigen. Hans virksomhed havde på dette tidspunkt over 12.000 ansatte. André Citroën's helt store passion var at producerer varer i serier. Efter første verdenskrig i 1919 producerede Citröen sin første bil, som var en serieproduktion. Henry Ford var den første, som fik konstrueret en bil på samlebånd i USA. André Citröen var den første i hele Europa, som formåede at gøre dette. Modeltypen A var således den første samlebånds-bil i Europa.
Bilen var en 4-cylinders bil med en kapacitet på 10 PS, som var omfattet til 6 forskellige karrosserier. Fra Juni til December i 1919, formåede Citröen at leverer 2500 biler. Dette var altså det første år. I det følgende år 1920 blev der produceret imponerende 20.200 biler! I årene efter denne produktion formåede virksomheden at slå 106 verdensrekorder indenfor køretøjer. Bilerne blev ekstreme populære køretøjer i Frankrig. I 1929 ramte en økonomisk krise virksomheden, hvilket førte til økonomiske problemer, som førte til at virksomheden tog del i Michelin i 1933. Med disse nye økonomiske kræfter udviklede virksomheden bilmodellen "Avant Type 7", som revolutionerede bilindustrien i hele verden. Den adskilte sig fuldstændig fra tidligere produceret biler, da den som verdens første var udstyret med forhjulstræk og havde en affjedring med en vridning.
Teknisk set var Citroën altid foran andre bilproducenter. Senere i 1934 fik de installeret tre forskellige otte-cylinders-motorer i "Auto Salon" i Paris. Produktionen blev fuldstændig sat i bero under anden verdenskrig og genopbygget efterfølgende. I 1948 blev der præsenteret bilen "2CV" ved Paris Motor Show. Selvom bilen med 375 hestekræfter blev latterliggjort, var køretøjet en stor triumf i verden. Opfinderen af forhjulstræk introducerede også verden til lufttryksaffjedring som kører på vand. Denne type affjedring var at finde på alle bilens hjul i 1955 i forbindelse med produktionen af Citroën DS. Bilen blev verdenskendt som den første bil med projekteret forlygter med servostyring og ABS-bremsesystem.
I 1975 blev virksomheden overtaget af rivalen Peugeot. De opererede under navnet PSA. Biltypen CX var den sidste, som blev bygget af Citroën - dette skete i perioden 1974-1991. Alle andre modeller lige fra Visa til LN blev udviklet i samarbejde med Peugeot. Mange komponenter, inklusiv LG-group, blev delt mellem disse to virksomheder. Dette er også grunden til, at mange autodele brugt i biler fra Peugeot også bliver benyttet i Citroën.