MG var grundlagt i 1923 som et bilmærke i engelske Oxford under navnet ”Morris Garages”. Cecil Kimber gjorde virksomheden optisk, og begyndte at revurdere køretøjer fra den engelske producent Morris. I begyndelsen blev der lavet sportsbiler som 14/28 og 14/40. Den første sejr for MG var den tosædet Roadster Midget, som grundlagde den stolte sportsbilstradition for MG. Selv efter anden verdenskrig, var specielt Roadster med til at gøre virksomheden mere kendt, selvom andre større biler var produceret. I 1950’erne kom MG til Nuffield og senere til British Motor Corporation for at skabe British Leyland Motor Corporation, som inkluderer producenter som Austin, Morris, Triumph og Jaguar.
Det startede som et overtag er stort serieteknologi og andre virksomheder. MG var kørt i stilling til at blive et mærke for sports- og livsstil interessere købere. Udviklingen af egne modeller foregik på et mere stille plan bag facaden. Denne trend fortsatte til MG Rover Group. Efter et kort mellemspil med Rover Group, solgte den tidligere ejer BMW virksomheden til amerikanske investorer. I dag er MG en del af Shanghai Automotive Group og producerer Sports Coupe og Roadster i små mængder i Birmingham, England.
Sportskøretøjer i britisk tradition
Virksomheden står kendes i dag for klassiske British Roadsters, som de producerer fortræffeligt. Opnået gennem modellen Midget, er der blevet lavet succesfulde modeller C-, Q- og R-type som har erstattet Ur-Midget T-type. Ikke desto mindre eksisterede der biler som N-type, som senere blev erstattet af modellerne SA, VA og WA. Efter anden verdenskrigs var det igen en tosædet bil, som gjorde MG succesfuld i udlandet. Med strukturen fra Nuffield, British Motor Corparation og British Leyland er der blevet undladt mange nye udviklinger. Den nye Midget var altså baseret på teknologi fra Austin Healey. 6- og 8-cylinder modellerne opnåede deres motorer med inspiration fra andre producenter. Inden for Rover udmærkede virksomheden sig hovedsageligt inden for sportsbiler og standardmodeller.