Verdens ældste overlevende bilproducent i verden, var grundlagt i 1896 af iværksætteren Armand Peugeot i Sochaux, Frankrig. De første køretøjer virkede ved hjælp af gas- og dampmotorer. Kun på to modeller, som blev købt af Daimler-Motoren-Gesellschaft, blev der bygget en intern forbrændingsmotor (benzinmotor). Allerede i 1900 var det blevet produceret over 500 biler. Masseproduktionen blev først dokumenteret i 1917, som dog blev forstyrret af første verdenskrig, hvor Peugeot blev tvunget til at bygge panserkomponenter. I 1929 blev den første model offentlig præsenteret – modellen 201. Denne model blev bygget indtil 1936, og næsten 140.000 gange.
Efter rekonstruktionen fra krigen var færdig, blev der fra 1948 produceret modellen 203. Modellen 403 med dieselmotor, som var designet af italienske Pininfarina, fulgte med lignende succes i 1955. I 1960 kom modellen 404, som var en kæmpesucces i Europa og også i det franske Afrika.
I 1974 overtog virksomheden størstedelen af aktierne i konkurrenten Citroën, og i 1976 fusionerede de til et holdingselskab, med begge virksomheder en del af PSA, hvor tidligere Simca, Sunbeam og Talbot var indarbejdet ind til fabrikker eller aktier. Efter besvær med Talbot, blev der allerede udviklet modellen Horizon, som på markedet blev solgt som Peugeot 309, og forlod Talbot i 1986.
Motorerne fra Peugeot havde stor succes i motorsport. De udmærkede sig især i Rally, men også i Formel 1, hvor virksomheden forsynede McLaren med motorer i 1994. Peugeots markedsandel blev mindre gennem det sidste årti. Markedsandelen faldt med over en procent, til den en andel på 2.30 % i 2012 i Tyskland. I Tyskland bliver der på nuværende tidspunkt tilbudt 20 forskellige modeller. Sortimentet starter med bilen 108, derefter 208 og mellemklassebilerne 301 og 308.
Til middelklassen er modeller som 408 og 508, som også eksisterer i coupe, firehjulstrækkere, varevogne eller lastbiler.
Den populære model 206 er blevet solgt i over 6.5 millioner kopier, er den mest solgte kompakte bil i verden, kun svækket af elektronikken. Her er dog et forøget forbrug af glædepæren. Mange reservedele som vekselstrømsgenerator og bremser er identiske i forhold til reservedelene i Citroën, da begge virksomheder tilhører PSA.