Bøhmisk-født og opvokset i Vienna, grundlagde Ferdinand Porsche et designkontor i Stuttgart i 1931, og udførte først kun designs og konsultationer for bilproducenter. Hans svigersøn Anton Piëch havde andel i 15 % af virksomheden. I begyndelsen blev der udført konstruktioner for virksomheden Zündapp i Nurenberg og også NSU. Designvirksomheden udviklede også til DAF og Volgswagen – I 1937 flyttede virksomheden hovedkvarter til Stuttgart-Zuffenhausen.
Under anden verdenskrig konstruerede virksomheden dele, som skulle benyttes i krigen. I 1944 blev der bygget en udviklingsfabrik i Zuffenhausen, som havde over 650 ansatte. I 1944 blev kontoret med alt materialet flyttet til Østrig, hvor deres første egen bil blev bygget – Porsche 356 Roadster, designet af østrigske ingeniører.
I 1950’erne blev denne udviklet for VW’s model Beetle og 356 blev produceret i mindre serier. Senere blev der produceret modellerne Porsche 914 og 924. I blandt de mest populære modeller kom Porsche 911 i 1963. Virksomheden havde etableret sig i racerkørsel, og har vundet flere verdensmesterskaber i denne felt. I mellemtiden formået Porsche af producere modeller, hvor motoren var placeret henholdsvis forrest, midterst og bagerst i bilen.
Fordi virksomheden sammen med Seat, Skoda, Lamborghini og Audi er en del af VW, producerede Porsche modellerne på flere forskellige steder. I 2002 kom modellen Cayenne som en firehjulstrækker, og minder lidt om VW Touareg og Audi Q7 i Slovakiet. Nuværende modeller med hækmotor er 911 Carrera og 911 Turbo. Modeller med motoren placeret i midten er Boxter og Cayman. Der bliver også produceret Panamera (970) til overklassen, samt superbilen Porsche 918, som er tilgængelig fra 768.026 euro, uden ekstra udstyr.