Arbejdscylinder til bil
Arbejdscylinder i vores online-butik
Slavecylinderen i biler, hører til koblingssystemet og er fastgjort til koblingshuset i motorrummet. Når koblingspedalen i bilen bliver aktiveret, så bliver bevægelsen omsat til et hydraulisk tryk i hovedcylinderen og overføres til slavecylinderen, som så omsætter energien til bevægelse. Ved hjælp af denne bevægelse, bliver udløserarmen før koblingen og mellem motoren og gearkassen aktiveret.
Hvordan koblingsstyresystemet?Det hydrauliske koblingstyresystem fungerer på grundlag af det fysiske princip - belastning x belastningsarm = kraft x kraftarm, dvs. at slavecylinderen konverterer trykket fra en lang vandring og lille stempelflade, over en større stempelflade og en kortere vandring, til en større kraft. Denne kraft er nødvendig for at betjene udløserarmen til udkobling af trykpladen via trykarmen.
KomponenterSlavecylinderen består af huset, stemplets udluftningsventil ved manchetten og trykstangen. Sidstnævnte er forbundet med udrykkerarmen. Manchetten på stemplet er udformet som en notringmanchet. I trykkammeret til slavecylinderen er der en integreret forbelastningsfjeder, som i udkoblet påvirker stemplet tilstand med en forspænding. Gennem denne spænding lægger udrykkerlejet i koblingsindren an på membranfjederen og udligner dermed spillerummet mellem koblingspladen og trykpladen.
Slavecylinderen kan også til nogle bilmærker købes som sæt, sammen med udrykkerlejet. Dennre fastgøres derefter til indersiden af koblingshuset og er ikke tilgængelig udefra.
Slitage og udskiftningPå grund af den konstante anvendelse af koblingen under igansætning og gearskiftning, er slavecylinderen, præcis som hovedcylinderen, en meget belastet komponent og kan blive utæt. Teoretisk kunne notringmanchetten på stemplet blive udskiftet, men det har vist sig at være bedre at udskifte hele slavecylinderen.
Udskiftningen skal udføres af kvalificeret personale, da det hydrauliske koblingsystem skal udluftes bagefter.
Flere reservedele i denne kategori Kobling & tilbehør
- Monteringsside: foran
- Diameter [mm]: 19,05
- Antal fastgørelseshuller: 2
- Gevindmål 1: 1x M12x1.25
- Monteringsboltenes afstand [mm]: 46,8
- Materiale: Aluminium
- Bremsesystem: BOSCH/BENDIX
- Boringsdiameter [mm]: 19
- Vægt [kg]: 0,146
- til original-nummer: 5Q0 721 261 N
- Materiale: Støbejern
- Gevindmål: 10 x 1
- Boringsdiameter [mm]: 20,64
- Fastgørelseshullernes afstand [mm]: 60
- til artikelnummer: 3600
- Boringsdiameter [mm]: 20,64
- Monteringsboltenes afstand [mm]: 22
- Antal fastgørelseshuller: 2
- Gevindmål 1: 1x M10x1.0
- Materiale: Støbejern
- Indvendigt gevind [mm]: 8,5
- Materiale: plastik
- Gevindmål: 12 X 9
- Bremsesystem: SACHS
- Boringsdiameter [mm]: 19,05
- Fastgørelseshullernes afstand [mm]: 65
- Materiale: GFK (glasfiberforstærket kunststof)
- Monteringsboltenes afstand [mm]: 65
- Antal fastgørelseshuller: 2
- Gevindmål: plug-in connect.sys., 12 x 9
- Stempeldiameter [mm]: 19,05
- Materiale: Støbejern
- Gevindmål: 12 x 1
- Bremsesystem: Bendix/Bosch
- Boringsdiameter [mm]: 25,4
- til artikelnummer: 8102
- Boringsdiameter [mm]: 20,64
- Gevindmål: 13
- Fastgørelseshullernes afstand [mm]: 42
- Materiale: plastik
- Venstre/højre-styret: til venstre-/højrestyring
- Diameter [mm]: 20,64
- Boringsdiameter [mm]: 19,05
- Gevindmål: plug-in connect.sys.
- Materiale: Aluminium, plastik
- Cylinderdiameter [mm]: 19,05
- Antal fastgørelseshuller: 2
- Fastgørelseshullernes afstand [mm]: 65
- Materiale: Støbejern
- Gevindmål: 10 x 1
- Bremsesystem: FTE
- Boringsdiameter [mm]: 22,2
- Fastgørelseshullernes afstand [mm]: 60
- Vægt [kg]: 0,170, 0,17
- Materiale: plastik
- Monteringsboltenes afstand [mm]: 65
- Gevindmål 1: Plug-In
- Gevindmål: Ø12x9
- Stempeldiameter [mm]: 19,05
- Gevindmål: 12 x 1
- Boringsdiameter [mm]: 23,81
- Materiale: Støbejern
- Fastgørelseshullernes afstand [mm]: 58,6
- Antal fastgørelseshuller: 2
- Materiale: Støbejern
- Gevindmål: 10 x 1
- Bremsesystem: FTE
- Boringsdiameter [mm]: 20,64
- Fastgørelseshullernes afstand [mm]: 60
- til artikelnummer: 3604