Tætninger og pakninger bruges til at tætne led og armaturer i forskellige systemer. Deres opgave er at separere systemer fra det omgivende miljø. Disse produkter forhindrer for eksempel luft, fugt og skidt i at trænge ind i bremse- eller kølesystemerne, og de forhindrer arbejdsvæsker og varme motorgasser i at slippe ud af motoren.
Skelnen mellem funktionerne på forskellige typer af sætninger og pakninger
Disse komponenter laves af forskellige materialer: gummi, metal, polyurethan, silikone, fluorpolymerer m.fl. Nogle af dem kan for eksempel have en metalbase, der er belagt med gummi.
Gummikomponenter er de mest almindelige. Disse er karakteriseret ved en høj elasticitet. Afhængig af ingredienserne i blandingen, kan de have forskellige ydelseskarakteristika. Nogle kan for eksempel holde til olie og benzin, mens andre kan holde til ultraviolette stråler og høje temperaturer. De bruges som tætning i pumper og sensorer, såvel som til at tætne led, forlygter, døre og vinduer.
Silikone og polyurethan bruges normalt som et alternativ til gummi. De er ofte temperatur- og slidbestandige.
Metalkomponenter er karakteriseret ved deres styrke. De bruges i samlinger, der opererer ved ekstremt høje temperaturer. Topstykkepakninger og udstødningstætninger er for eksempel ofte lavet af metal.
Sammensatte dele bruges hovedsageligt til at tætne topstykket. Disse kan holde til en lavere belastning end dem af metal, men grundet deres struktur kan de rette op på de små uregelmæssigheder på de tætnede overflader.
Brug og udskiftning: det skal du vide
- Tætninger og pakninger er engangskomponenter. De skal udskiftes hver gang du tager en enhed af eller skiller den ad, selv hvis de ser ud til at være OK. Dette skal gøres da komponenten er indlejret mellem de tætnede overflader og bliver deform. Hvis den monteres igen, kan der opstå små mellemrum mellem delene.
- Når du monterer, skal du kun bruge tætningsmiddel, når det er specificeret af køretøjets fabrikant. Ellers kan komponenter i tætningsmidlet få tætninger og pakninger til at hædres eller opløses. Dette problem er svært at spotte. Det kan dog være, at du umiddelbart efter monteringen kan se pletter omkring de monterede dele.
- Når du samler en enhed, skal du altid tjekke hvor stramt fabrikanten siger den skal sidde samt i hvilken rækkefølge boltene skal strammes. Dette gælder især ved montering af topstykket. Eller kan tætninger og pakninger opløses, blive deforme eller ikke passe korrekt. Dårligt tætnede overflader bliver varmere end andre, da de udsættes for varme gasser. Dette kan resultere i en sprængt pakning. Dette problem ledsages af svær motorstart, overophedning af motoren, skummende kølervæske i ekspansionstanken og hvide aflejringer på oliepinden.
topbildele.dk: kun dele af høj kvalitet
Du kan købe tætninger og pakninger af høj kvalitet og til en rimelig pris i vores webshop. Takket være det store udvalg af produkter, er du sikret at kunne finde egnede komponenter til din bilmodel, selv hvis den er sjælden. Vi afsender din ordre så hurtigt som muligt og yder en langvarig garanti på vores produkter.