Brændstofsystemer er designet til at rense brændstoffet og levere det til køretøjets motor. Dens funktion påvirker bilens evne til at køre generelt, brændstofforbruget, køretøjets ydeevne og motorkraften. Systemets består af en tank, hvori brændstoffet opbevares, en pumpe der flytter brændstoffet, slanger, injektorer og, i mange dieselbiler, en brændstofskinne.
Skelnen mellem egenskaberne for forskellige typer af brændstofsystemer
Brændstofsystemer varierer efter motortypen. Benzinmotorer er udstyret med en single-point indsprøjtning, multi-point indsprøjtning eller et direkte indsprøjtningssystem.
I brændstofsystemer med et single-point indsprøjtningssystem leveres brændstoffet gennem en enkelt injektor i indsugningsmanifolden. Denne type er simpel og pålidelig, men ikke særlig almindelig i dag. Multi-point indsprøjtningssystemer leverer brændstof til hver cylinder, gennem en separat injektor. Luft-brændstofblandingen skabes i indsugningsmanifolden. Disse er de mest almindelige i dag. De har et lavt brændstofforbrug, er miljøvenlige og ikke særlig sensitive overfor kvaliteten på brændstoffet. Direkte indsprøjtningssystemer leverer brændstof direkte ind i hver cylinder. Dette design giver en mere præcis justering af luft-brændstofforholdet ved alle motortilstande, hvorfor de øger motorkraften og sikrer en høj ydeevne samt et reduceret brændstofforbrug. Disse systemer kræver dog brændstof af høj kvalitet.
I dieselkøretøjer kan brændstoffet leveres ved hjælp af en injektionspumpe, enkelte injektorer eller med Common Rail. Systemer med injektionspumper bliver mindre og mindre almindelige, og de findes hovedsageligt i ældre biler og erhvervskøretøjer. De er meget pålidelige og ikke særlig sensitive overfor kvaliteten på brændstoffet, men de bruger store mængder brændstof. Enkelte injektorer drives af knastakslen, hvorfor de slides hurtigere. Brændstofsystemer med Common Rail sikrer en stor ydelse med et lavt brændstofforbrug samt en jævn og lydløs drift med motoren. De er dog sensitive overfor kvaliteten på brændstoffet og de er dyre at vedligeholde.
Brug og udskiftning: det skal du vide
- Udskift brændstoffilteret i tide. I de fleste biler anbefales det, at man udskifter den for hver 20.000-30.000 km. Det kan være nødvendigt at udskifte komponenten tidligere, hvis man bruger brændstof af dårlig kvalitet, hvis der kommer skidt i tanken eller hvis der er kommet vand i brændstoffet. Symptomer på fejl tæller et øget brændstofforbrug, bilen rykker ved kørsel op ad bakke, reduceret kraft, fejltænding i motoren eller hvis motoren går ud i tomgang.
- Forsøg altid at holde din brændstoftank halv fuld, specielt om vinteren. Grundet dannelse af kondens, kan vandet ophobe sig i bunden af tanken. Når det udsættes for lave temperaturer, fryser det til is. Der kan komme is i brændstofpumpen, hvilket får den til at overophede. Brændstofmåleren i instrumentbrættet vil hjælpe dig med at overvåge brændstofniveauet.
- Brændstoflækager skal elimineres omgående: de kan give brand i køretøjet. Det er nemt at adskille benzinpøle fra andre væsker, da disse har flere farver.
topbildele.dk: kun autodele af høj kvalitet
Du kan købe komponenter til brændstofsystemet til alle køretøjer, mærker og modeller i vores webshop. Takket være det store udvalg af produkter, vil du med sikkerhed finde de dele du skal bruge. Hvis du har brug for råd, vil vores specialister hjælpe dig med at vælge de egnede komponenter og placere en ordre.