Styretøjet gør føreren i stand til at styre i hvilken retning køretøjet bevæger sig. Det er et af de vigtigste autosystemer. Ændring af kørselsretningen i personbiler gøres som regel ved at dreje forhjulene i en vis retning. Systemet besår af et rat, en ratstamme, en gearmekanisme og en styretilslutning.
Skelnen mellem forskellige typer af styresystemer
Styresystemerne i forskellige køretøjer følger generelt samme design. Designet på særlige samlinger kan dog variere. En af de største forskelle er styremekanismen. Der findes styresystemerne rack & pinion, worm & sektor samt worm & nut. Førstnævnte er karakteriseret ved dens simpelhed og høje effektivitet, men den er sårbar overfor belastninger og vibrationer. Den anden type kan bedre holde til belastninger, sikrer brede styrevinkler og den bedste manøvredygtighed. Men den er dog dyrere og kræver regelmæssig justering. Den tredje type bruges i cross-country biler med afhængigt ophæng på drivhjulene.
Ratstammen kan være justerbar eller ikke-justerbar. Afhængig af mærket, modellen og køretøjets udstyr, kan højden og afstanden til den også være justerbar.
For at reducere den kraft der skal til for at dreje rattet, bruger man også en servostyring i systemet. Denne kan enten være hydraulisk eller elektrisk. Førstnævnte er mest almindelig. Den har et simpelt design og har tendens til at være pålidelig, men den kræver regelmæssig vedligeholdelse. Fordelen ved en elektrisk aktuator er, at den kan bruges i forskellige elektriske systemer.
Brug og udskiftning: det skal du vide
- Forsøg ikke at dreje rattet helt i bund for hurtigt samt ikke at have den i den position i mere end 3 sekunder. Dette kan få trykket i den hydrauliske servostyring til at øges og dermed skabe utætheder. Problemet kan ses ved pletter på delens hus eller pytter under bilen, der som regel er enten røde, blå, gule eller grønne.
- Når man kører langt eller på dårlige veje, bør man sænke farten. Belastningerne kan føre til revner eller deformiteter på styretøjet, såvel som en forringelse af lejerne på enden af stængerne. Hvis der kommer en bankelyd fra forenden af køretøjet, er dette en indikation på dette problem. I nogle tilfælde sætter rattet sig fast.
- Tjek og juster regelmæssigt generatorremmens stramhed. Hvis den glider påvirkes den hydrauliske servostyringspumpes ydeevne. Du vil mærke at rattet er svært at dreje.
- Undersøg regelmæssigt skoene på styretøjet og udskift dem om nødvendigt. Når disse er revet i stykker, kan der komme skidt og fugt ind i mekanismen. Dette forårsager slem slitage og korrosion på de tilstødende overflader. Det anbefales af samme årsag ikke at man bruger universelle plastikklemmer – det er bedre at bruge nogle af metal, der er lavet specifikt til din bilmodel. Beskadigede sko kan ses ved inspektion: skidt eller spor af smøremiddel kan ses på de revnede områder.
topbildele.dk: kun autodele af høj kvalitet
Den bedste måde at spare penge på, er at købe styretøjskomponenter fra vores webshop. Her er der mange komponenter til kampagnepriser. Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få opdaterede informationer om vores bedste tilbud.