Propelaksler og differentialer er vigtige transmissionselementer. De bruges til at overføre moment samt til at distribuere den mellem akslerne og hjulene på et køretøj.
Skelnen mellem egenskaberne for forskellige typer af komponenter
Afhængig af fastgørelsesmetoden, kan propelaksler være et-delte, todelte eller tredelte komponenter. De første monteres uden lejere. Nummer to monteres med et centerleje og de tredje – med to lejere. Lejerne kan være cylindriske, koniske eller af nåletypen. Akslerne kan så være rørformede eller teleskopiske. Sidstnævnte har et glideled i midten, der absorberer aksiale belastninger.
Der findes interaksel (midter) og hjuldifferentialer. Førstnævnte er almindelige i firehjulstrukne køretøjet og de distribuerer momentet mellem akslerne. Sidstnævnte bruges i forhjulstrukne og baghjulstrukne køretøjer. De distribuerer momentet mellem hjulene. De kan have forskellige designs. I dag findes der:
- Førerstyret differentialelås. Sådanne komponenter distribuerer momentet i et forhold af 50:50. De låses manuelt.
- Torsen. Disse er karakteriseret ved deres styrke og slidbestandighed. De gør det muligt at distribuere momentet i forskellige forhold, for eksempel 80:20. De egner sig dog ikke til køretøjer med ESP.
- LSD. Limited slip differentialer. De kræver intet input fra føreren og gør det muligt at opnå en stor forskel mellem rotationshastighederne på de to hjul.
- Viskose koblinger. Låsning sikres ved silikonevæskens egenskaber, som de er fyldt med. Akslerne til- og frakobles jævnt, uden belastning på drivtoget.
- Haldex multi-plade koblinger. Disse responderer hurtigt og har forskellige momentdistribueringsmønstre. De er meget kompatible med elektriske systemer. Men de er dog udsatte overfor overophedning under store belastninger.
Brug og udskiftning: det skal du vide
- Udskift regelmæssigt væsken I differentialet (akslen), gearkassen og overførselskassen. Sørg for at mængden overholder køretøjets tekniske krav. Et utilstrækkeligt olieniveau forårsager slem slitage og overophedning af gearene, tandhjulene og mangenoterne. En forringelse af disse komponenter kan indikeres ved forskellige tegn, så som forringede styreegenskaber og bankelyde i skarpe sving. Olieudskiftningsintervallerne er specifikke for forskellige samlinger og køretøjer. Disse oplysninger kan findes i køretøjets vedligeholdelsesguide.
- Smør regelmæssigt propelakslens universalled. Det anbefales at man gør dette for hver 5.000-6.000 km, eller når man skifter motorolie for eksempel. Dette vil hjælpe med at forhindre oliemangel på lejerne, beskytte dem mod slitage, korrosion, overophedning og ødelæggelse. Tegn på et defekt universalled tæller: et karakteristisk stød med en metalisk lyd når man starter, vibrationer ved høje hastigheder og knaselyde.
- Hver gang du vedligeholder dit køretøj, skal du tjekke samlingernes fastgørelseselementer og stramme om nødvendigt. De kan blive løse. Dette problem ledsages af kraftige bankelyde og vibrationer i området ved undervognen, når man har skiftet gear.
topbildele.dk: kun autodele af høj kvalitet
Du kan altid købe propelaksler og differentialer i vores webshop. En af vores fordele er et nøje udvalgt produktsortiment, der lever op til kravene fra bilentusiaster der både af ældre biler og helt nye modeller. Så det er ikke svært at finde reservedele til din bil. Vores specialister vil hjælpe dig med dette, hvis det bliver nødvendigt.