Frostprop til bil
Frostprop i vores online-butik
Når der snakkes motormekanismer er det krumtaphuset, cylinderblokken og topstykket, som klarer krumtapakslen og fører stemplet i cylinderen. Væskekølede motorer består af en øvre del af krumtaphuset og cylinderblokken, som er støbt i ét stykke. Da meget energi passerer gennem krumtaphuset, skal dette have en stor styrke og stivhed. Ved højtydende motorer, eller generelt dem, som producerer meget energi og omdrejningsmomenter, er fastgørelsen af krumtapakslen ikke længere nok, da dette ikke længere af tilstrækkelig stabil.
Det er dermed ikke sikkert nok, når der arbejdes med disse højtydende motorer. I sådanne tilfælde bliver krumptaphuset udskiftet, så det bliver stærkere, og derfor kan holde til mere end de kan i tidligere tilfælde. Der er en tallerken-formet element, som dækker alle lejerne til motorblokken. Dette kunne også kaldes ”nederste krumtaphus”, da den nu er placeret i bunden af motorblokken. Der bliver her opnået en meget større stivhed, som er med til at forstærke komponenten. Dybest set, så er den nederste del af krumtaphuset en bundkar, som er forseglet mod olie med en skrue i toppen.
I krumptaphuset i forbrændingsmotorer, opstår der gasser kendt som passerende gasser, som indeholder produkter fra afbrændinger, samt forbrændte kulbrinter. Disse gasser øger lufttrykket i krumtaphuset, og skal ud via krumtaphusudluftningen. Dette gør at lufttrykket igen bliver optimeret og ligger på ca. 2 mbar. Hvis der opstår overtryk i motoren, ville der opstå en tendens, hvor motoren ”sveder olie”, hvilket meget gerne skulle undgås. Alle komponenterne til krumtaphuset, bundkar osv. kan blive bestilt på vores online webshop. Har du behov en fornyelse af dit motorolie, kan dette også bestilles i vores butik.
Flere reservedele i denne kategori Motor
- Tykkelse [mm]: 10
- Diameter [mm]: 36,6
- Vægt [kg]: 0,02
- til original-nummer: 059 103 113
- Diameter [mm]: 26
- Materiale: Stål
- Overflade: Gummieret
- Materiale 1. skift: ACM (polyakryl-gummi)
- Farve: sort